Kempisty Żywe Kultury Bakterii do Kiszenia

Nasze kultury do kiszenia zawierają bakterie Lactobacillus plantarum, które należą do grupy bakterii kwasu mlekowego i które używane są do fermentacji warzyw, owoców i soków.

1 saszetka wystarczy do ukiszenia 10 kg warzyw.

Więcej szczegółów

27,00 zł brutto

Kupując teraz ten produkt otrzymasz 2 punktów lojalnościowych. Twój koszyk wyniesie 2 punktów lojalnościowych które mogą być zamienione na jeden bon o wartości 0,60 zł.


Możliwy darmowy odbiór w sklepie stacjonarnym.

Opis produktu

KWASZONE WARZYWA, OWOCE I SOKI

Nasze kultury do kiszenia zawierają bakterie Lactobacillus plantarum, które należą do grupy bakterii kwasu mlekowego i które używane są do fermentacji warzyw, owoców i soków. 1 saszetka wystarczy do ukiszenia 10 kg warzyw.

 

SKŁADNIKI/SPRZĘT

1 saszetka kultur bakterii do kwaszenia

wybrane warzywa lub owoce

woda

sól

cukier

1 dające się szczelnie zamknąć naczynie do fermentacji (do kiszenia należy używać naczynia kamionkowego,ceramicznego,szklanego lub emaliowanego)

1 czysta wygotowana deska lub talerz ‐1 obciążnik np. wygotowany kamień, słoik z wodą lub inny ciężki przedmiot

 

PRZECHOWYWANIE

Saszetka z kulturami bakterii powinna być przechowywana w lodówce aż do upływu minimalnej daty przydatności. Można podzielić zawartość saszetki na mniejsze porcje,ale wtedy saszetka musi być przechowywana w lodówce i szczelnie zamknięta, ponieważ inaczej kultury mogą ulec zbryleniu.

 

 

WYTWARZANIE

Z kapusty usunąć zewnętrzne liście, dokładnie ją umyć, wyciąć głąb, poszatkować. Inne warzywa poszatkować.

Włożyć do naczynia i wymieszać z solą (10 g lub 2 łyżeczki soli, najlepiej kamiennej lub morskiej niejodowanej, na 1 kg warzyw)

 

Przygotować kultury bakterii: Wsypać zawartość saszetki do ok.200 ml zimnej wody z 25 g cukru i wymieszać.

1 saszetka wystarczy na 10 kg warzyw. Przełożyć warstwami warzywa do naczynia, w którym będą kiszone.

Każdą warstwę polać zaczynem z bakterii.

W naczyniu zostawić od góry wolną przestrzeń od 2 do 7 cm, w zależności od wielkości naczynia.

Położyć czystą wygotowaną deskę lub gruby talerz na warzywa i obciążyć kamieniem lub innym ciężarem tak, żeby deska była przykryta sokiem.

Naczynie szczelnie przykryć i zostawić do fermentacji w temp.20‐24⁰C w ciemnym miejscu.

Po 1‐2 dniach naczynie odpowietrzyć, ponieważ odbywa się mocne tworzenie gazu.

 

Przybliżony czas fermentacji zależy od rodzaju warzyw i preferencji (czy wolimy mniej czy bardziej ukiszone warzywa);

przykładowo: kapusta ok. 6‐8 dni ogórki, seler, fasola, czerwony burak ok. 10 dni, szparagi ok. 8‐10 dni

 

PO UKISZENIU PRZECHOWYWAĆ W LODÓWCE 

/ w temperaturze 4 ⁰C

 

Uwagi:

- Ponieważ kiszenie jest procesem beztlenowym, ważne jest, aby warzywa były dobrze przykryte wodą z zakwasem a naczynie szczelnie zamknięte. Dlatego w przypadku drobno krojonych warzyw np.poszatkowanej kapusty dobrze jest ugnieść ją lub ubić drewnianym tłuczkiem, aby puściła sok i upewnić się, że nie pozostały przestrzenie powietrzne. Po ukiszeniu należy pojemnik otworzyć i umieścić w lodówce, żeby spowolnić dalszą fermentację.

‐ Należy przestrzegać zasad czystości przy przyrządzaniu kiszonek (wyparzyć sprzęt wrzątkiem, dobrze wyszorować lub obrać warzywa korzeniowe) . Jeżeli obce bakterie lub drożdże dostaną się do zaczynu może pojawić się nietypowy zapach i smak lub biały osad na wierzchu (pleśnie). Nie należy wtedy spożywać produktu. Jest to wynikiem niehigienicznego przygotowania lub nieszczelności naczynia i dostania się obcych drobnoustrojów.

‐ Warzywa i owoce można kisić w całości lub już pokrojone jak na sałatkę. Kiszenie będzie wtedy odpowiednio krótsze.

‐ Można wykorzystać płyn z kiszonek do namoczenia na kilka godzin lub na noc warzyw albo owoców przeznaczonych do spożycia. Bakterie obecne w tym płynie rozkładają pestycydy i inne szkodliwe substancje. Niektóre pestycydy i toksyny nie są rozpuszczalne w wodzie i dlatego samo mycie owoców i warzyw nie wystarczy, żeby się ich pozbyć.

‐ Do kiszenia nadaje się większość warzyw: różne odmiany kapusty, ogórki, papryka, fasola, cebula, szparagi, dynia, cukinia, kabaczek. Dobrze kiszą się warzywa korzeniowe: marchew, buraki, seler, rzepa, rzodkiew, pietruszka. Można kwasić grzyby i owoce jak np.jabłka i śliwki.

Do zaczynu można dodawać różne przyprawy: koperek, nasiona kminku, kopru włoskiego, pieprzu, owoce jałowca, ziele angielskie, świeży korzeń imbiru, korzeń chrzanu, natkę pietruszki, małą ostrą papryczkę, majeranek, rozmaryn.

 

Kiszonki są dla nas pożyteczne z kilku powodów: po pierwsze, dostarczają nam żywych kultur bakteryjnych, korzystnie wpływających na przewód pokarmowy i wzbogacających naszą własną florę bakteryjną. W świeżych, naturalnych kiszonkach są miliony bakterii, dużo więcej niż nawet w najlepszym preparacie probiotycznym (gotowym preparacie zawierającym kultury bakterii uznanych za korzystnie wpływające na florę bakteryjną przewodu pokarmowego).